Langkau ke kandungan utama

FLUID APPLICATION PART2

BAB 2 : FLUID APPLICATION PART 2

  Assalamualaikum w.m.t

  Saya AFIQ SYARAFI BIN MOHD AZMI sebagai wakil pelajar dari kelas DEM2S1  di POLITEKNIK SULTAN MIZAN ZAINAL ABIDIN (PSMZA) akan menceritakan tentang JENIS-JENIS UKURAN BENDALIR. 

    JENIS-JENIS UKURAN BENDALIR YANG DAPAT DIKENAL PASTI, IAITU:- 


  • PIEZOMETER
  • BAROMETER
  • BOURDAN GAUSE
  • MANOMETER





   Piezometer digunakan untuk mengukur tekanan di dalam sebuah kapal atau paip di mana cecair ada.Tiub boleh dipasang pada dinding bekas (atau paip)yang mana cecair itu tinggal sehingga cecair boleh naik di dalam tiub. Dengan menentukan ketinggian yang mana cecair naik dan menggunakan hubungan p1 = ρgh, tekanan tolok ukurcecair boleh ditentukan. Adalah penting bahawa pembukaan peranti adalah untuk
menjadi tangensial kepada sebarang gerakan bendalir, jika tidak, bacaan salah akan berlaku. Walaupun tiub Piezometer adalah pengukur tekanan yang sangat mudah dan tepat peranti, ia mempunyai beberapa kelemahan. Ia hanya sesuai jika tekanan dalam
bekas (paip atau vesel) lebih besar daripada tekanan atmosfera (sebaliknya
udara akan disedut ke dalam sistem), dan tekanan yang diukur mestilah
agak kecil supaya ketinggian lajur yang diperlukan adalah munasabah. Juga,
cecair di dalam bekas di mana tekanan diukur mestilah cecair bukannya gas. 

Formula yang digunakan:-









  Barometer ialah peranti yang digunakan untuk mengukur tekanan atmosfera. A Barometer mudah terdiri daripada tiub lebih daripada 30 inci (760 mm) panjang dimasukkan ke dalam bekas merkuri terbuka dengan hujung tertutup dan dipindahkan di akhir tiub teratas dan terbuka di bahagian bawah dan dengan merkuri memanjang dari bekas ke dalam tiub. Secara ketara, ruang di atas cecair tidak boleh benar
vakum. Ia mengandungi wap raksa pada tekanan wap tepu, tetapi ini sangat kecil pada suhu bilik (mis. 0.173 Pa di 20o
    C). Atmosfera
tekanan dikira dari hubungan patm = ρgh di mana ρ ialah kepadatan cecair di barometer. Terdapat dua jenis Barometer; Barometer Merkur idan Barometer Aneroid.








Bourdon Gauge digunakan untuk mengukur perbezaan tekanan yang lebih daripada 1.2 bar.
Tekanan untuk diukur digunakan pada tiub melengkung, bujur pada bahagian silang.Tekanan
digunakan untuk tabung cenderung menyebabkan tiub meluruskan, dan pesongannya
hujung tiub dikomunikasikan melalui sistem tuil ke jarum rakaman. Ini tolok digunakan secara meluas untuk stim dan gas termampat. Tekanan yang ditunjukkan adalah perbezaan antara yang disampaikan oleh sistem kepada luaran (ambien)
tekanan, dan biasanya dirujuk sebagai tekanan tolok.



      Mekanisme pengukur bourdon









  • Unsur penderia tekanan adalah tiub                bengkok silang bujur ke bentuk bulat.

    • Satu hujung tiub dipasang pada kes tolok dan disambungkan ke cecair yang tekanannya diukur.
    •  Hujung yang lain ditutup dan bebas bergerak kerana ia dihubungkan melalui pertalian mekanikal dan sektor gear kepada penuding.
    •  Apabila tekanan cecair yang diukur meningkat di atas persekitaran, tiub itu keratan rentas cenderung menjadi pekeliling dan menyebabkan tiub untuk memesongkan pada hujung kedua.
    • Gerakan ini dihantar melalui hubungan kepada penunjuk, yang akan terus menunjukkan pada skala yang dikalibrasi atau dail pada tekanan tolok.



          3.4 Manometer

    • Simple Manometer

    • Differential Manometer


    • Inverted


         Kesimpulannya, apa yang saya pelajari pada tajuk ini sangat berguna kerana jenis-jenis ukuran bendalir ini dapat membuat membantu kita dalam hidupan seharian seperti dapat membaca tekanan di dalam sebuah kapal, mengukur tekanan atmosfera dan mengukur perbezaan tekanan. 


    Sekian terima kasih. 

















    Ulasan

    Catatan popular daripada blog ini

    BAB 2: FLUID APPLICATION PART 1

           BAB 2 : FLUID APPLICATION PART 1 Assalamualaikum w.m.t              Saya  FARAH HAZIQAH AUNI BINTI FAIZAL 😘 wakil pelajar dari kelas DEM2A1 di  POLITEKNIK SULTAN MIZAN ZAINAL ABIDIN  yang terletak di Terengganu. Saya ingin menceritakan tentang hukum paskal dan jek hydraulik. PRINSIP DAN HIDRAULIK PASKAL 💙 Prinsip paskal menyatakan bahawa tekanan yang dikenakan keatas sesuatu cecair boleh dipindahkan  ke seluruh cecair itu dengan seragam. prinsip paskal juga dikenali sebagai prinsip pemindahan cecair dalam cecair. prinsip pemindahan tekanan dalam cecair digunakan dalam sistem hidraulik.sistem hidraulik menggunakan cecair yang tidak dikompresikan seperti minyak atau air untuk menghantar kuasa dari satu lokasi ke lokasi yang lain dalam bendalir.                             apabila ombok ditolak kedalam sfera bulat, air dipancut keluar dengan kelajuan yang sama ke semua arah. ini menunjukkan tekanan cecair boleh dipindahkan ke seluruh cecair dengan seragam.

    BAB 1 : CONCEPTUAL PRINCIPAL OF THERMOFLUIDS

    BAB 1 : CONCEPTUAL PRINCIPAL OF                THERMOFLUIDS Assalammualaikum w.b.t.      Saya Mohamad Shahril Atiq Bin Salleh😎 wakil pelajar dari kelas DEM2S1 POLITEKNIK SULTAN MIZAN ZAINAL ABIDIN (PSMZA). Kini saya adalah pelajar semester 2 sesi Jun 2019 dalam bidang Diploma Kejuruteraan Mekatronik (DEM). Bidang ini selalu kita dengar sebagai satu bidang yang agak susah😐, apatah lagi kebanyakkan subjeknya berkaitan dengan pengiraan dan fakta. Oleh demikian, saya diberi tugas untuk membuat rumusan  yang berkaitan dengan tajuk pertama dalam subjek Thermofluids bagi memudahkan pelajar memahaminya👍.       Okay gais, secara keseluruhannya bab 1 ini boleh dikatakan hampir 70% berkaitan pengiraan. So kalau korang yang mantopp dalam pengiraan tu, mustahil laa tak boleh nak score an an😏. Kalau ada yang lemah dalam pengiraan tu, korang masih boleh berusaha lagi, yang penting jangan patah semangat. Takde apa yang senang gais, nak berjaya kenalah usaha🤗.       Kembali kepa

    EKSPERIMEN 1: SIFAT FIZIKAL CECAIR

    Assalammualaikum w.b.t.      Saya MUHAMMAD AMIRUL AKMAL sebagai wakil pelajar dari kelas DEM2S1  di POLITEKNIK SULTAN MIZAN ZAINAL ABIDIN (PSMZA) akan menceritakan tentang Termofluid. T ERMOFLUID  merupakan subjek yang kerap digunapakai di dalam teknologi kejuruteraan dan sains di bagi menyelesaikan beberapa permasalahan. Bendalir mekanik juga bersifat rumit dan kadang-kala ia hanya boleh diselesaikan dengan kiraan dan formula tertentu berdasarkan prinsip bendalir mekanik, terutamanya dengan menggunakan kaedah dinamik bendalir berkomputeran (computational fluid dynamics). Kaedah ini dapat menyelesaikan masalah bendalir dengan kaedah menerusi pemvisualan dan menganalisa aliran bendalir. Pada 10.12.19 yang lalu,telah diberikan satu tugasan iaitu eksperimen tentang sifat fizikal bendalir. Alatan yang digunakan: 1) Penimbang Skala Digital 2) Bikar 3) Minyak Masak 4) Minyak Enjin Prosedur: 1) Tekan suis ON pada penimbang skala digital 2) Letakkan bikar di atas penimbang